2015. február 28., szombat

Az alkotás gyönyörűsége

Szeretem az embereket. Meghallgatni, elbeszélgetni velük, tanulni tőlük. Értékelem, ha valaki valami újat, merészet talál ki, alkot. Kedvenc felfedezőm Sir Ernest Henry Shackleton, sok expedíciója kudarcba fulladt, de az embereit élve hozta haza. Ez nem mondható el tragikus sorsú  Robert Falcon Scottról.

Én a lelkesedést és a kitartást is nagyra értékelem. Az alábbiakban bemutatott járművek is az alkotókat dicsérik. A maximumot hozták ki a rendelkezésre álló anyagokból és lehetőségekből. Bátrak és kitartóak. A járművek egyszerűen tetszenek.



Így múlik el a világ dicsősége. Ez lett az egykor oly büszke holdjáróból. Szomorú látvány. Az a kérdés felmerült bennem, hogy az alkatrészeket miként sikerült kicsempészni a NASA űrközpontjából. Jobb ha ez az alkotó titka marad. A találékonyságunkba még teljes mértékben belefér az is, hogy magáról a Holdról cipelte ide a derék cimborák segítségével. Hogy mire lehet használni, arról sejtésem sincs. Valószínűleg a tulajdonos is így van vele. Valamire majd jó lesz. A haciendát elnézve rengeteg hasznos holmi halmozódott fel az idők folyamán ebből a megfontolásból. A propeller miatt én arra  az ülésre még lehajtott állapotban sem mernék felkéredzkedni. Ki tudja milyen csúfságot művel az emberrel, ha megbokrosodik. A kormányszerkezet véleményem szerint a világon egyedül álló. A jobb oldalt látható festékesdoboz az alkotó hitvallását tükrözi: "Nem hagyunk semmit az út szélén." Derék és dícséretes dolog.



E
z amolyan alkalom szüli a csettegőt modell. Szegény ember azzal főz, amije van. Gyorsan körbe kell nézni a porta környékén és spájzban, mi az amit belerakhatunk, aztán hajrá. Raklap, petrencés rúd, pokróc a kutyaházból, jöhet minden. Hogy a műszerfalat mi tartja, az ipari titok, de így legalább biztosak lehetünk abban, hogy autópályán nem lépjük túl a megengedett sebességet. Láthatón elsősorban a vezető kényelmét szolgáló funkciókra koncentrált a konstruktőr, a többit valószínűleg rábízta az imádság erejére. Az elöl elhelyezett rács a világítás rögzítése mellett, kiváló védelmet nyújt a járművel szemben száguldó macskák ellen is. A robusztus első rész mögé pihekönnyű, természetes anyagokból készült hordszerkezet került. Hogy az ülés dönthető, vagy csak ilyen helyzetben merevedett meg, azt nem tudom. Az előrelátó ezermester minden eshetőségre felkészülve, a platón elhelyezett egy jókora fejszét is. 2 személyes modell + azok, akik meg tudnak kapaszkodni a raklapokon. Ha tényleg képes a száguldásra, akkor bizony embert próbáló kalandokban lehet részük a vakmerő utazóknak.


Vidám életkép egy szüreti felvonulásról. Az ártatlanság fehér színébe öltözött pilóta biztos kézzel uralkodik a gépezet felett. Ez tükröződik az utasok gondtalan, félelem nélküli arcán is. Egyetlen magyarországi szüretről sem hiányozhat a kihagyhatatlan sombrero. A sofőr melletti fiatalember helyváltoztatásáról arra következhetünk, hogy a jármű sebessége lehetővé teszi a menet közbeni le és felszállást. Kellő gyakorlattal megállás nélkül is fel lehet tölteni üzemanyaggal. Az amerikai repülőgép konstruktőrök ugyancsak táthatják a szájukat. A szalmakalapos, csinos hölgy biztos szájban tartja a poharát. A mellette lévő fiatalember bátran kinyújtóztathatja megfáradt végtagjait. Hát a kereplő sajnos beszorult a combok közé, így kissé nehéz vele hangot kiadni.


Aszimmetrikus, kissé avantgárd megoldás. Engem egy kicsit a Terminátorra emlékeztet. Sötétben játszi könnyedséggel tudja magát motorkerékpárnak álcázni. A lövegkezelő egy rácsos tartószerkezet mögött foglal helyet. Mindenre elszánt, vakmerő férfiú lehet. Az elöl lévő láncok is a terminátoros jelleget erősítik, de valószínűleg, valamilyen rejtélyes funkciójuk is van. Szintén érdekfeszítő megoldást figyelhetünk meg az anyósülésnél látható zárt szelvényből álló szerkezet esetén is. Minden bizonnyal a kapaszkodás célját szolgálhatja szorult helyzetben vagy veszély esetén. Az oldalduda és a fekete fényt árasztó sötétségszóró csak hab a tortán. Gyönyörű, kreatív műalkotás. Tetszik.


Álomszép kubista csettegő, szinte hozzásimul a ház falához. Rusztikus, de harmonikus összeállítás. A tervező a vízszintes és függőleges vonalak rajongója. Még a kormánynál is ragaszkodott az elveihez. Érdekes megoldást láthatunk a kipufogónál, amely előre okádja a feltehetőleg tekintélyes mennyiségű égésterméket. A motorház elölről teljesen nyitott, nincs ott semmi takargatnivaló. Az utasok kényelmét szolgálja a sárkaparónak is használható fellépő. Üzembiztosnak látszó jármű, bár az utazóközönségre némi veszélyt jelenthet.


Amikor a büszkeség teljes mértékben érthető. Engem kicsit a Multicarra emlékeztet. Valószínűleg még fejlesztés alatt állhat, mert az alkotó nem fecsérelte az idejét és a pénzét a dukkózásra. Figyelemre méltó a gondos méretezés. Ennél nagyobb ember már nemigen fér el az ülésen, egy kisebb termetű meg az első zökkenőnél valószínűleg katapultálna, mintegy magára hagyva gépházat, és a rémült utasokat. A motor szépen látszik. Valahova biztos ki van rá írva, hogy menet közben nyúlkálni veszélyes.


Hasznos is meg szép is. Pokolba az ergonómiával! Ha az a motoroskapa egy pár centivel előbbre kerül, keríteni kellet volna valahonnan egy plasztikai sebészt, végtag-hosszabbítás céljából. Láthatólag a nézőközönséget is lázba hozhatta a féktelen száguldás és a gallos sapka. A raktér kialakítás példaértékű, rengeteg felesleges holmit ki kellet hozzá onnan operálni. Kiválóan alkalmas kisebb, gyors katonai akciók végrehajtására. Ha a sofőr kicsit behúzza a fejét, simán el tudok képzelni egy gépágyút a platóra. Azért arra kíváncsi lennél, hogy mit fabrikálhattak a kettécsapott Trabi másik feléből. Talán valahol majd felbukkan.



Egy külföldi konstrukció. Tradicionális zulu szavannajáró, autentikus díszítésekkel. A működtetéséhez két ember szükségeltetik. Külön ember van a dudáláshoz és a vezetéshez. Érdekes a megoldás, hogy a duda légzsákként is funkcionálhatott. A másik férfiú az elefántok előtt fékez be, illetve ő engedi szabadjára a félelmetes gépezetet. A fényszóró teljesen környezetbarát.  Az alkotó ösztönösen sejthetett valamit az aerodinamikáról. Defekt kizárva. Nem tudom, hogy az oroszlánok hogyan fogadhatták a szerkezetet és a személyzetet.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése